De Heidelberg Cement Group

kiest voor de X-Guard totaaloplossing!

Enci een grote cementfabriek behorend tot de Heidelberg Cement group heeft in Nederland onder andere locaties in Rotterdam en in IJmuiden. Deze vestigingen zijn onlangs voorzien van de X-Guard totaaloplossing. Alle medewerkers zijn voorzien van een smartphone.

Deze smartphones zijn voorzien van de X-Guard Alarm app inclusief een portofoon functie. Hierdoor worden de portofoons en het mandown systeem samengevoegd in één totaaloplossing waardoor het gebruiksgemak voor de medewerkers sterk toeneemt en de kosten drastisch verlagen.

Uitgebreide veldtest

Voordat Enci het besluit genomen heeft om voor X-Guard te kiezen zijn op beide locaties veldtesten gedaan. Tijdens deze Proof of Concept (PoC) is de betrouwbaarheid van het systeem intensief op de proef gesteld. Hierbij is de locatiebepaling, zowel buiten op de terreinen als binnen in de fabrieken getest. Naast de locatiebepaling speelden gebruiksgemak en geluidskwaliteit een belangrijke rol. De medewerkers die deelgenomen hebben aan deze veldtest roemden de gebruiksvriendelijkheid ten opzichte van de oude portofoons. Daarnaast gaf het mandown systeem en de zeer accurate locatiebepaling een erg veilig gevoel tijdens het werk.

Controlekamer

Enci heeft ervoor gekozen om de alarmen zelf te verwerken. Door middel van de X-Guard Alarm Manager is de controlekamer in staat om zelf als alarmcentrale te fungeren. Operators van de controlekamer kunnen per locatie alle alarmen afhandelen. Via de unieke Dynamich Conference Call (DCC) oplossing van X-Guard heeft de Operator overal dezelfde informatie beschikbaar en kan altijd de dichtstbijzijnde collega ter plaatse sturen om het alarm te verifiëren

Comfort

De medewerkers van Enci mogen de smartphones mee naar huis nemen. Om er voor te zorgen dat niet vergeten wordt om X-Guard aan te zetten als aangevangen wordt met de werkzaamheden hebben wij er voor gezorgd dat bij het betreden van het fabrieksterrein de app automatisch aangezet wordt. Bij het verlaten van het terrein wordt de app automatisch weer uitgezet. Tijdens de werkzaamheden wordt daarnaast automatisch gecheckt of de smartphone voldoende bereik heeft. Bij het betreden van een ruimte waar geen of zeer slechte ontvangst is wordt de gebru‪iker vanuit de X-Guard alarm app gewaarschuwd en dient deze de ruimte binnen een kwartier te verlaten. Indien de ruimte niet tijdig verlaten wordt, volgt er een actie richting de controlekamer. Ter verificatie stuurt de controlekamer iemand naar de laatst bekende locatie om te checken hoe het met deze medewerker gaat.

Accessoires

Samen met de medewerkers hebben we de meest geschikte otoplastieken en oorkappen gevonden die gekoppeld zijn aan de telefoons. Daarnaast hebben we een voetpedaal ontwikkeld voor de kraanmachinisten.

Complete set

Hieronder hebben wij een foto toegevoegd van de complete set zoals deze gebruikt wordt door Enci.