X-Guard in de Tubantia !

X-Guard in de Tubantia!

X-Guard stond op 27 september 2021 in met een mooi, uitgebreid artikel in de Twentsche Courant Tubantia! In het artikel lees je over hoe X-Guard is ontstaan en het belang van persoonsbeveiliging! Lees het persbericht via deze link.

HENGELO – Virologen, voetbaltrainers, journalisten, ambtenaren en advocaten, ze hebben tegenwoordig een ding gemeen: ze worden bedreigd. Omdat niet iedereen zich een bodyguard kan permitteren, wordt de digitale persoonsbeveiliging van het Hengelose bedrijf X-Guard steeds populairder.

Angelique Kunst 27-09-21, 20:43 Laatste update: 27-09-21, 21:11

Het was een zaak die twintig jaar geleden de grensstreek schokte. De 24-jarige Maria Beuting uit het Duitse Lünten ging een rondje skaten en kwam niet meer thuis. Wekenlang was ze spoorloos, er werd aan beide kanten van de grens wanhopig naar haar gezocht. Uiteindelijk werd haar ontzielde lichaam aangetroffen in een bosperceel. Ze bleek vermoord. Het zette Rob Kuipers uit Hengevelde, vader van toen nog jonge kinderen, aan het denken.

Alarmknop

„In die tijd was de mobiele telefoon in opkomst. Ik dacht: kun je daar geen alarm inbouwen? Dat als je een knopje indrukt, dat er dan ergens een signaal afgaat en dat je hulp krijgt? Iedereen versleet me voor gek dat ik daarmee bezig ging.” Maar twintig jaar later blijkt zijn idee het Ei van Columbus, in een maatschappij waarin de lontjes met de dag korter worden. Uit onderzoek blijkt dat zeker 1,6 miljoen mensen te maken krijgen met agressie en geweld in hun werk.

Iedereen bedreigd

Inmiddels maken meer dan 7000 mensen gebruik van de veiligheidsoplossing van  X-Guard, het bedrijf van Kuipers en zijn compagnon Jesse Degger. Ze mogen geen namen noemen, maar in het snelgroeiende klantenbestand staan flink wat BN’ers, waaronder tv-presentatoren, voetbaltrainers en coronadeskundigen.

Even scrollen op Twitter maakt snel duidelijk dat zij vrijwel dagelijks te maken hebben met agressie en bedreigingen. Maar de meeste klanten van zijn bedrijf zijn onbekend, en heel gewoon. Ze werken in de zorg of de sociale dienstverlening, bij een gemeente of een energiebedrijf. „Want ja, wie wordt er tegenwoordig niet bedreigd?”, verzucht Kuipers.

Hij ziet de praktijkvoorbeelden elke dag voorbij komen. Jeugdzorgmedewerkers die falende ouders moeten aanspreken. GGD-medewerkers op mobiele prikposten. De ambtenaar die een vergunning weigert. Vroeger leidde dat in het ergste geval tot een fikse scheldpartij; tegenwoordig zijn bedreigingen met fysiek geweld heel normaal. En niet zelden worden die dreigementen ook omgezet in daden.

Safehouse en bodyguards

Maar van bedreiging naar beveiliging is een lange weg. Immers: de politie heeft er de mankracht niet voor en een safehouse en bodyguards zijn peperduur, en lang niet altijd nodig. Maar als je serieus bedreigd wordt, wil je ook niet helemaal onbeschermd door het leven. X-Guard biedt door persoonsalarmering een ‘beveiliging-light’ die voor iedereen toegankelijk is.

Het fenomeen persoonsalarmering was tot voor kort vooral bekend van oma met haar knop-aan-een-koordje. Een veilig gevoel: één druk op de knop en de verpleging schiet te hulp. De knop van X-Guard lijkt er een beetje op, maar heeft letterlijk en figuurlijk een groter bereik. Iedereen die zich onveilig voelt, kan er gebruik van maken, de knop heeft verbinding met je smartphone en het alarmsignaal reikt in geval van nood tot in de meldkamer van de politie.

Tekst gaat verder onder de foto

Hulpverleners dichtbij

Het werkt simpel. Voel je je bedreigd, dan druk je op de knop. De X-Guard-app stuurt dan je exacte locatiegegevens en je hulpoproep naar potentiële hulpverleners. Dat zijn in eerste instantie mensen in je eigen omgeving die de app ook hebben geïnstalleerd, bijvoorbeeld familieleden of collega’s. Kuipers: „Je eigen omgeving is de meest logische eerste hulp. Die zijn vaak dichterbij dan een professionele beveiliger en kunnen dus sneller helpen.” Omdat niet iedereen geschikt is als troubleshooter, geeft X-Guard ook cursussen in het omgaan met risicovolle situaties.

Meldkamer luistert mee

Zijn deze ‘snelle’ hulpverleners  te ver weg, of is de situatie te bedreigend, dan gaat de melding door naar de  meldkamer van een beveiligingsbedrijf. X-Guard werkt samen met alle grote particuliere beveiligers van Nederland, in Twente bijvoorbeeld RJ Safety & Security.

Kuipers: „De meldkamer zal je eerst bellen, om te vragen wat er aan de hand is. Maar door het indrukken van de knop, krijgt de meldkamer ook automatisch toegang tot de microfoon van je smartphone. Dus als je de telefoon niet kan opnemen, kunnen ze toch meeluisteren met wat er gebeurt. Afhankelijk daarvan kunnen ze actie ondernemen. Zij kunnen een beveiligingssurveillant sturen, maar ook de politie of een ambulance inschakelen.”

Bewusteloos

Maar X-Guard helpt niet alleen bij menselijke dreiging. Het is bijvoorbeeld ook in gebruik bij bedrijven die werken met gevaarlijke stoffen. Kuipers: „Daarbij maakt de app gebruik van bewegingsmelders op je smartphone, bijvoorbeeld de apps Accelerometer en Gyroscope. Als jij een tank moet schoonmaken waarin gevaarlijke gassen hangen, dan ben al bedwelmd voor je de knop kan indrukken. Maar als je bewegingsapp aangeeft dat je plotseling bent gestopt met bewegen, dan gaat er automatisch een melding naar de hulpverleners.”

Tekst gaat verder onder de foto

Big Brother?

Het systeem klinkt als ‘Big Brother is watching you’: de app registreert je bewegingen en je locatie en heeft zelfs toegang tot je microfoon. Dat is een flinke inbreuk op je privacy, toch?

Jesse Degger, directeur en hoofd IT van X-Guard, snapt de gevoeligheid. „Je kunt de app in drie standen zetten: ‘uit’, ‘aan’, en ‘risico’. Die laatste stand gebruik je als je ergens heen gaat waar je problemen verwacht, dan deel je al je actuele gegevens in het belang van je eigen veiligheid. Staat hij ‘aan’ dan wordt alleen je locatie doorgegeven, verder niks. En zet je hem ‘uit’ dan wordt er niets geregistreerd, dan kan niemand zien waar je bent. Het mooie is: als de app ‘uit’ staat en je drukt op de knop, dan gaat hij automatisch ‘aan’. Dan duurt het alleen 30 seconden langer voor wij jouw positie in beeld hebben.”

Maatwerk

Volgens Degger werkt X-Guard aan verfijning van het systeem: „Iemand die met gevaarlijke stoffen werkt, heeft een ander soort beveiliging nodig dan een ambtenaar op het gemeentehuis. En de één heeft af en toe een risicovolle afspraak, terwijl de ander voortdurend bedreigd wordt. Daar willen we de manier van beveiligen en de intensiteit zo goed mogelijk op afstemmen.”

Ook de tarieven verschillen per situatie. Kuipers: „Een alarmknop kost 42 euro, de app is gekoppeld aan een abonnement, waarvan de prijs afhankelijk is van het gebruik. Wil je elke dag beveiligd worden dan hangt daar een ander prijskaartje aan dan wanneer je een keer per week een risicovolle middag hebt.”

Net als airbags en rookmelders

Tot nu toe werkt X-Guard vooral voor bedrijven en instellingen van wie de werknemers met dreigende situaties te maken hebben. Maar wat Kuipers betreft, breidt het klantenbestand zich uit naar de particuliere markt. „Dit systeem kan ook heel interessant zijn voor mountainbikers die in afgelegen gebieden fietsen. Of voor pubers die ‘s avonds laat alleen over straat gaan.”

„Mijn vrouw en dochter hebben de knop ook en dat vind ik een prettig idee, ook al doen ze geen gevaarlijke dingen. Want je kunt wel zeggen: ‘Hoe vaak komt dat nou voor, zo’n noodsituatie waarin niemand je kan helpen?’ Maar je wilt ook airbags in je auto en rookmelders in je huis, en die heb je ook bijna nooit nodig. Maar als het gebeurt, kan het wel je leven redden.”

Wil jij ook veiligheid voor jezelf of voor jouw medewerkers? Neem contact op met X-Guard:

| Bel de helpdesk: 088 126 1212
| Maak een afspraak met de servicedesk: klik hier
| Start een chat: via de website of via de chatfunctie in de Alarm-app
| Stuur een e-mail: info@x-guard.nl